מחקרים מצאו שמוזיקה ושירה תורמות להפחתת הסטרס על ידי הפחתת רמות הורמון הלחץ קורטיזול בגוף

מטיפול בדיכאון ועד הפחתת נחירות: 8 סיבות בריאות להתחיל לשיר

מחלימי קורונה נעזרים בה להתגבר על תופעות הלוואי, היא עשויה להוריד את לחץ הדם, משפרת את היציבה וגם תורמת להפחתת נחירות, לחץ ודיכאון. כל הסיבות הטובות שיגרמו לכם לפצוח בשיר

פורסם:
1. השירה מקילה על הנשימה
יותר ויותר חוקרים מגלים היום סקרנות באשר להשפעה של תרגול שירה על שיפור הנשימה, לא מעט בשל אחת התופעות המזוהות ביותר עם קוביד־19 - קשיי נשימה. כך למשל, בתוכנית בשם ENO Breathe שפותחה באנגליה, מסייעים כיום למחלימי קורונה להתגבר על תופעת הלוואי הזאת באמצעות תרגילי נשימה ושירה המבוססים על טכניקות של זמרים מקצועיים.
אבל עוד הרבה לפני שהמגפה הזאת נכנסה לחיינו נהגו מטפלים במוזיקה להשתמש בשירה ובכלי נשיפה כדי לעזור לחולים עם בעיות נשימה, כמו מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ואסתמה. בבסיס הרעיון: נשימות ארוכות, הכרוכות בתרגולי שירה, תורמות לרגיעה ולהפחתת תגובת הלחץ של הגוף בדומה למדיטציה וליוגה.
2. מסייעת בהפחתת לחץ ודיכאון
מחקרים מצאו שמוזיקה ושירה תורמות להפחתת הסטרס על ידי הפחתת רמות הורמון הלחץ קורטיזול בגוף. כך למשל, מחקר שפורסם בכתב העת BMJ Supportive & Palliative Care ב־2019, בחן אנשים שאיבדו אדם אהוב בחמש השנים האחרונות ולא נטלו תרופות לחרדה או לדיכאון או קיבלו טיפול פסיכולוגי. מחצית מהנבדקים התבקשו לשיר במקהלה במפגשים של 90 דקות במשך 12 שבועות.
נמצא כי כעבור 24 שבועות תסמיני הדיכאון של המשתתפים במקהלה היו יציבים יותר, ההערכה העצמית שלהם הייתה גבוהה יותר, וניכר היה כי הם נהנים מרווחה כללית טובה יותר. זאת בהשוואה לחברי קבוצת הביקורת, שלא שרו במקהלה ולא חל אצלם כל שינוי.
3. משפרת את היציבה
היציבה היא חלק משמעותי מטכניקת השירה. השירה תורמת להרחבת חלל החזה, מה שגורם לגב ולכתפיים להתיישר כראוי. בעקבות זאת אפשר לנשום הרבה יותר טוב ולשלוט בצלילי הקול. בנוסף, יציבה טובה בתורה מחזקת את השרירים העמוקים ותורמת למניעת הגבלת טווח התנועה.
4. תורמת להפחתת נחירות
בני הזוג שלכם מתלוננים על הנחירות שלכם? תתחילו לשיר. תרגילי שירה, כך מתברר, עשויים להקל על תסמיני נחירות אצל הסובלים מדום נשימה בשינה בדרגה קלה עד בינונית. כך לדוגמה, במחקר בריטי מ־2013 גייסו החוקרים 127 מבוגרים עם היסטוריה של נחירות או דום נשימה בשינה בדרגה קלה עד בינונית. מחציתם התבקשו לבצע תרגילי שירה במשך 20 דקות ביום. קבוצת הביקורת לא הונחתה לעשות דבר. כעבור שלושה חודשים נמצא כי המשתתפים שתרגלו שירה מדי יום הפחיתו את חומרת הנחירות, את תדירותן ואת עוצמתן באופן ניכר. לעומתם, בקבוצת הביקורת לא נרשם כל שינוי. לדברי החוקרים, נחירות יכולות להיגרם משרירים חלשים בחך הרך ובגרון העליון, וככל שאנחנו מתבגרים שרירים אלה נחלשים. תרגילי שירה משפרים את הטונוס ואת החוזק של שרירים אלה וכך תורמים לשיפור המצב.
5. עשויה להוריד את לחץ הדם (בתנאי שאתם שרים במקהלה)
במחקר שוודי שפורסם ב־2013 בכתב העת Frontiers in Psychlology ניטרו החוקרים את הלמות לבם של 15 חברי מקהלה בשעה ששרו סוגים שונים של שירים. נמצא שככל שהשירה מאומצת יותר, כמו זו הקיימת במקהלה, שבה מתבקשים השרים לעלות גבוה או לרדת נמוך ובכך להוציא צלילים מתמשכים מגרונם, כך הם צורכים כמות רבה יותר של חמצן לריאות. בנוסף, שאיפת אוויר בין המשפטים ונשיפתו תוך כדי שירה תורמת לסנכרון הפסקות הנשימה בין חברי המקהלה.
החוקרים מעריכים כי בשל הקשר ההדוק בין מערכת הנשימה למערכת הולכת הדם, לשירה עשויה להיות השפעה מרגיעה על המערכת הקרדיו־וסקולרית.
6. עשויה להקל על תחושת כאב (בתנאי שאתם שרים בקבוצה)
מחקר שפורסם בכתב העת Evolutionary Psychology ב־2012, מצא ששירה בקבוצה, כמו גם תיפוף וריקוד בצוותא, מגבירים את הפרשת האנדורפינים, כימיקלים טבעיים המעלים את הסבילות לכאב.
7. מועילה לשיפור הזיכרון בחולי דמנציה
במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Alzheimer's Disease ב־2015 מצאו חוקרים מאוניברסיטת הלסינקי, פינלנד, שפעילויות פנאי מוזיקליות, בייחוד שירה, המבוצעות על ידי מטפלים, מועילות מבחינה קוגניטיבית ורגשית בשלבים המוקדמים של דמנציה.
במחקר השתתפו 89 אנשים עם דמנציה קלה עד בינונית והמטפלים שלהם. המשתתפים קיבלו אימון מוזיקלי למשך עשרה שבועות שכלל שירה רגילה או האזנה לשירים מוכרים או טיפול סטנדרטי. נמצא שתרגול שירה מועיל לזיכרון העבודה (זיכרון לטווח קצר), לתפקוד הניהולי ולהתמצאות, בפרט אצל אנשים עם דמנציה קלה וגיל צעיר מ־80. האזנה למוזיקה, לעומת זאת, הייתה קשורה ליתרונות קוגניטיביים רק אצל אנשים עם רמה מתקדמת יותר של דמנציה. עוד נמצא כי גם שירה וגם האזנה למוזיקה היו יעילות יותר בהקלה על דיכאון, וכי הרקע המוזיקלי של המשתתפים (בין אם שרו או ניגנו בכלי לפני המחלה) לא השפיע על יעילות ההתערבויות המוזיקליות.
לדברי החוקרים, פעילויות מעוררות ומרתקות, כמו שירה, מבטיחות שמירה על תפקוד הזיכרון בשלבים המוקדמים של דמנציה.
8. תורמת ללכידות חברתית ושוברת את הקרח בין זרים
מחקר מ־2015 שהתפרסם בכתב העת Journal of the Royal Society ועקב אחר משתתפים שהשתתפו בקבוצות יצירתיות שונות, מצא שאלה שהיו חברים בקבוצת השירה הרגישו קרובים יותר זה לזה כעבור חודש בלבד, לעומת אלה שהשתתפו בקבוצות יצירה אחרות כמו אמנות או כתיבה. לטענת מחברי המחקר, השירה משמשת כאפקט שובר קרח, וייתכן שהתפתחה בתקופות קדומות יותר כדי לייצר חיבור מהיר בין זרים.

ואם לא מתאים לכם לשיר – אז תקשיבו

בניגוד לפעולות רבות שאנו מבצעים, כשאנו נחשפים למוזיקה, במודע או באקראי, היא מעובדת דרך מספר אזורים במוח ובכל אזור תהליך העיבוד שונה. מכיוון שכך, ההשפעה רבה ומגוונת. מוזיקה ידועה ככלי ריפוי אפקטיבי במיוחד לפגיעות במוח על ידי כך שהיא מפעילה אזורים רבים המפצים על אלה שנפגעו.
אורן לימור הוא עורך מוזיקלי ומגיש תכנית ברדיו, המנחה סדנאות והרצאות על סגולותיה של המוזיקה. הוא ממליץ לצפות בסרטו של מיכאל רוסאטו-בנט, Alive Inside, העוקב אחר פגועי מוח (דמנציה ואלצהיימר) בזמן משמיעים להם מוזיקה שהם אהבו לפני הפגיעה. מיד עם רגע הנחת האוזניות על אוזני החולים הם מגיבים ומתעוררים לחיים. חלקם שרים ואפילו רוקדים עם המוזיקה.
לימור מציע לבצע תרגיל פשוט במשך שבוע: לפנות שלוש דקות מדי יום ולהקשיב לשיר שאתם אוהבים וגורם לכם לחייך, דרך אוזניות טובות או רמקולים איכותיים (הרמקול של הנייד? פחות). בסוף השיר, בצעו סריקת מערכות עצמית ובדקו איך המוזיקה השפיעה עליכם, ואלו תחושות ורגשות התעוררו כתוצאה מההאזנה.
  • רוצים מנת אנרגיה באמצע היום? - מצאו את השיר הנכון עבורכם שיגרום לפרץ דופמין עוצמתי. (פרץ דופמין – תחושת עונג מופלאה שנוצרת מאוכל טעים או מגע מיני. האזנה למוזיקה יוצרת את אותה תופעה).
  • עובר עליכם יום מבאס? - בחרו את השיר שיחבק אתכם.
  • רוצים להגיע לרגע חשוב כשאתם בשיא? – בחרו במוזיקה כמו זאת שליוותה את רוקי במעלה המדרגות בוושינגטון באותה סצנה אייקונית.
  • היפכו את המוזיקה לחברה טובה וזמינה, החברה האחראית על מדד האושר שלכם.
ייעוץ מקצועי: ניב ארביב־דוגו, תרפיסט במוזיקה (M.A)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button